tiistai 22. tammikuuta 2013

Tamara Aladin

Helena Tynellin ja Nanny Stillin lisäksi Riihimäen Lasissa suunnittelijana toimi Tamara Aladin. Hän toimi talouslasin ja vientilasin suunnittelijana Riihimäen Lasissa vuodesta 1959 lähtien valmistuttuaan Taideteollisesta oppilaitoksesta muutamaan vuotta aiemmin.


Kuva täältä, kuvassa Tamara Aladin tehtaalla
Vientilasin parissa Aladin työskentelikin vuosia kielitaitonsa vuoksi, hän puhui suomen lisäksi ruotsia, saksaa, venäjää ja englantia. Yli puolet ulkomaille 1960-luvulla viedyistä maljakoista oli Tamara Aladinin suunnittelemia, tunnetuimpia olivat esimerkiksi Kleopatra-sarja ja Tornado. Suomessa Kehrä-maljakosta nousi hittituote, se oli valmistuksessa vuosina 1968-1976.

Kuvassa Kleopatra-sarjan esine, kuva lainattu täältä.
Kuvassa toinen osa Kleopatra-sarjaa, kuva täältä.
Aladinin kerrotaan päätyneen Riihimäen Lasille koska hänen ystänsä mielestä kaikki konjakkilasit olivat naisen käteen aivan liian isoja ja kömpelöitä, joten Aladin päätti suunnitella siromman. Hän paineli piirrosten kanssa Riihimäen Lasille, jossa hänen kykyjään ei voitu olla huomaamatta. Aika oli muutoinkin otollinen, Nanny Still oli jo muuttanut Suomesta ja Riihimäen Lasilla meni hyvin, kotimainen lasiteollisuus eli 1960-luvulla kukoistusaikaa.

Kuvassa Aladinin suunnittelemat liköörilasit, ovat ainakin sirot ;) Kuva lainattu täältä.
1970-luvulla lasitehtaat ajautuivat vaikeuksiin muun muassa energiakriisin ja täysautomaattisesti valmistetun ulkomaisen halvan lasin saavuttua Suomeen. Myös Aladinin muotokieli yksinkertaistui selvästi ja mallistot pienenivät. 1970-luvulla Aladin suunnitteli Koralli-sarjan, jota valmistettiin sirottamalla valkoiselle pohjalla joko sinistä tai vihreää lasijauhetta ja päälle kirkas lasikerros. Sarja oli menestys, ulkonäöltään se oli jotain aivan uutta. Menestyksen myötä Aladin jopa kiersi tavarataloissa esittelemässä uutuuttaan.

Kuvassa Koralli-sarjan malja, kuva lainattu täältä.
Kun puhalletun lasin valmistus lopetettiin Riihimäen Lasissa vuonna 1976 päättyi myös Tamara Aladinin taitelijanura. 17 vuotisen uransa aikana hän kuitenkin ehti suunnitella virallisten lukujen mukaan yli 150 esinettä, todellisuudessa luku lienee kuitenkin paljon suurempia, koska esineitä oli tapana tehdä anonyymisti.

Itse pidän suuresti Tamara Aladinin töistä, rakastan hänen käyttämiään värejä ja muotokieltä. Niin - ja erityisesti niitä värejä! Hänen työnsä vientilasin parissa huomaa nykypäivänä ehkä konkreettisimmin ajankuvaan kuuluen Googlettamalla - hänen nimensä johtaa ylivoimaisesti eniten ulkomaisille sivuille.

Eilen Jyväskylässä piipahtaessani matkaan tarttui Seppälän kirpputorimarketista Tamara Aladinin Hyasintti-lasi, väriltään kaunis vihreä. Vihreän lisäksi maljakkoa on valmistettu ainakin keltaisena, kirkkaana, amberina ja sinisenä.


Itse en hyasintteja kasvattele, joutunee siis muulle kukalle maljakoksi. Hyasinttilasissa siis on nimensä mukaan tarkoitus kasvattaa hyasinttia, alaosa täytetään pelkällä vedellä ja yläosaa laitetaan sipuli kasvamaan. Ajan myötä se alkaa kasvatella juuria ja nostaa vihreää.

Tämä on se miksi lasi kiinnostaa - pienen pieni ero valossa ja mikä ero värissä!

2 kommenttia:

  1. Googletellessani tietoa Hyasintti-maljakosta, jonka ostin eilen kirpputorilta, päädyin blogiisi. Enpä tiennytkään, että maljakon nimi tulee juurikin siitä, että siinä on ollut tarkoitus kasvattaa hyasintteja! Täytyykin ensi jouluna kokeilla. :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...